February 18, 2011

KAWAN, SAHABAT DAN TEMAN


serupa tapi tak sama. itu lah kesimpulan ringkas dari tajuk kali ini.
berikut merupakan definisi dari aku sendiri. bukan dari mana-mana buku. kalau definisi aku salah, harap maaf lah ya.

kawan - orang yang kita kenal dari segi nama, muka, tempat tinggal, dan sebagainya. macam simple biodata.

sahabat - kawan yang kita dah kenal lama. tahu perangai dia. dia tahu perangai kita. boleh buat gurau. hati senang sesama sendiri. 'tak tikam belakang'. susah sama susah, senang sama senang.

teman - lebih kurang macam sahabat. tempat luahan perasaan (marah, tak puas hati dan sebagainya) biasanya perempuan dengan perempuan. lelaki dengan perempuan pun ada juga.


manusia ni macam-macam perangai. ada perangai yang kita boleh terima dan ada yang tak. kadang-kadang ada yang pandai berlakon. depan kita baik-baik saja. kalau belakang kita, macam-macam kita dengar. tikam belakang pon ada. itu perkara biasa. jangan mudah melatah kalau ada terjumpa kawan macam tu. relax saja.

bila berada di stage pertama (kawan), kita perlu berhati-hati. kita kena belajar kenali dia (kawan). ayah aku pernah pesan, kalau nak berkawan, jangan terlalu rapat sangat. aku ingat sampai  sekarang. nak tahu sebab ape? haaa... korang test la dulu. buat uji kaji. aku dah buat dah. memang betul ayah aku cakap.

bila kita dah kenal kawan kita, baru kita boleh pilih nak ikut dia atau tak ikut. bukan tolak ok? tak salah berkawan dengan orang jahat. jangan ikut step dia sudah. kalau bagi nasihat lagi bagus. bak kata orang ramai, berkawan biar beribu.

stage kedua (sahabat) evolve dari kawan. kita upgrade kawan kita jadi sahabat. sahabat ni senang citer, dia tetap korang ingat walaupun dah lama tak jumpa. kalau jumpa, borak sampai tak hengat. bila kita susah, dia akan tolong kita walaupun kita tak mintak bantuan dia. bagus kan kalau ada sahabat macam tu? lagi satu sahabat ni tak segan nak tegur kita jika kita ada buat silap atau salah. macam mengumpat ke suka kentut di khalayak ramai ke. kan tak elok tu. so fungsi sahabat ni, tegur kita if kita buat salah walaupun tu rutin harian kita. kalau kita kena tegur, jangan melawan pulak. sian la sahabat tu. terima saja teguran dia. kalau tak suka kena tegur, diam je. jangan melawan. tak manis. dia tegur pun sebab dia sayang kita. kalau tak sayang, memang tak tegur beb. lantak engkau lah. ade aku kisah?.

teman ni macam sahabat jugak. tapi special sikit. sentiasa bersama. macam orang kapel. bagi yang berkapel la. haa..sentiasa berteman. walaupun jauh tapi sentiasa ber sms. boleh mengadu-ngadu kalau ade masalah pape.

berkawan ni ada prinsip dia. means prinsip aku la. hahaha.

kau kena hormat orang kalau kau nak orang lain hormat kau.



kalau rasa diri tu ade buat salah, pi la mintak maaf kat dia. dia nak maafkan ke tak tu belakang cerita. begitu juga kalau orang tu mintak maaf kat kita. maafkan je la. simple je. 0-0. takde dah nak simpan-simpan perasaan dendam. bukan elok. nanti hati kerasss. hehe


p/s: pendapat seposen dari aku. kalau salah aku mintak maaf. :)

selamat BERKAWAN

4 comments: